לא על השמנת לבדה

יום רביעי, 22 בדצמבר 2010

ערכים תזונתיים ב'שומרת על השמנת' וחידת קינוח קלילה



עד עתה בחרתי לפרסם את הערך התזונתי של המאכלים בקלוריות ובסימן תזונתי נוסף, שעתה אסור לי לציין. לאור ההודעה אותה אתם יכולים לראות הסרתי כל אזכור לערך תזונתי שהינו סימן מסחרי רשום מהבלוג. מעתה המתכונים יפורסמו עם ערך תזונתי בקלוריות ופירוט על ערכי השומן. במידת האפשר, אפרט גם על הרכב החלבונים והפחמימות ואעשה את המיטב כדי שתוכלו להמיר את הערכים התזונתיים של המתכונים לכל תוכנית אכילה שאתם עוקבים אחריה. 

וכדי לסיים עם טעם מתוק בפה, אתם מוזמנים לנחש כמה קלוריות מכיל הקינוח המפנק הזה... מתכון יעלה בקרוב


יום שישי, 17 בדצמבר 2010

עדינה וטעימה: אפונה

אין לי מושג מה הייתי עושה בלי חברת סנפרוסט, שמאפשרת לי למלא את המקפיא בתחמושת לשעת חירום. ארסנל ה"נשק" הקל והאישי שלי הוא נרחב, אבל אינו שלם בלי האפונה העדינה. בואו לקרוא מתכון קל למנה משביעה ועשירה

אפונה עדינה, מכריזה השקית, מה בה בדיוק עדין? אתם תוהים. ובכן, בעוד שהאפונה הרגילה מכילה 57 קלוריות למאה גרם, במאה גרם אפונה עדינה יש 36 קלוריות! בהחלט זול, בהתחשב בעובדה שהאפונה היא קיטניה משביעה ולא "סתם" ירק.  ההבדל נעוץ גם במראה - האפונה העדינה יותר קטנה ואלגנטית, והיא קצת יותר קשוחה ופחות נמעכת מהאפונה הרגילה. אם אתם מתכוונים לבשל מרק אפונה הייתי ממליצה על האפונה הרגילה, אבל לכל יתר המטרות - האפונה העדינה היא מושלמת. 

מרכיבים:
מרכיב פרוסות לחם קלוריות
אפונה עדינה - 600 גרם (שקית) 3 216
תרסיס שמן 0 0
בצל 0 90
מלח, פלפל, אבקת שום 0 0
נמס בכוס עגבניות (אפשר בטעמים אחרים) 1.5 90


כמה זה עולה לנו?
הכמות מספיקה לשלוש מנות צדדיות - כל אחת מכילה 132 קלוריות - שווה ערך לפרוסת לחם רגילה וחצי.

הוראות הכנה:
1. בקערה מתאימה למיקרוגל מחממים את כל תוכן שקית האפונה עם שלוש כפות מים במשך שמונה דקות - באמצע החימום מוציאים את הקערה ומערבבים.
2. בווק או מחבת גדולה בציפוי טפלון "מטגנים" בצל קצוץ עם תרסיס שמן. מטגנים עד שהבצל קצת זהוב.
3. מוסיפים את קערת האפונה שבושלה במיקרוגל לווק, מערבבים עם כף עץ היטב ומבשלים על אש קטנה במשך חמש דקות.
4. מוסיפים שלוש כפות מים לווק ומפזרים שקית אבקת מרק נמס בכוס. נמס בכוס עגבניות מתאים מאוד לאפונה, גם טעם תירס ופטריות נוסו בהצלחה.
5. מוסיפים מלח, פלפל וקצת אבקת שום. מערבבים היטב וממשיכים לבשל על אש קטנה עשר דקות נוספות. אם מתייבש מוסיפים עוד שתי כפות מים.


בתיאבון!

ובנימה מעט אישית: אני נתקלת בביש מזל בתחום הצילום עבור הבלוג. לפני כחודשיים, כשהתכוונתי להעלות לאוויר את הבלוג המצלמה האישית שלי שבקה חיים. למזלי, בן זוגי היקר הציל את המצב ורכש מצלמה שצילמה תמונות נאות עבור הפוסטים. השבוע, במהלך בישול האפונה, החתול שלי הפיל בזדון (רק בעלי חתולים אכזריים כמו נסטור שלי יבינו את המשמעות האמיתית של 'זדון', כמדומני) את המצלמה והיא כבר לא מסוגלת לצלם. התמונה של המנה הסופית צולמה בפלאפון אישי שלי ולדעתי זה ניכר, גם המתכונים הקרובים שיעלו לבלוג, ילוו, ככל הנראה, בתמונות באיכות נמוכה. עמכם הסליחה, קחו בחשבון שהמנות יותר יפות, מבריקות וסקסיות במציאות. 

יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

ביקורת מוצר: טוסטעים + רעיון לכריך טעים וקל

לעיתים קרובות מוצרים ידידותיים לדיאטה אינם ידידותיים לחיך או שאינם משביעים. במקרה של טוסטעים, העובדה שכל 'צנים' מכיל 35 קלוריות בלבד לא פוגעת בטעם בכלל - נסו ותתמכרו

מאז שאני זוכרת את עצמי חברת אסם מייצרת את סדרת "טוסטעים", שעד לא מזמן כללה רק צנימים מרובעים, צנימים עגולים וצנימים עם שומשום. לאחרונה הסדרה התרחבה - נוספו פת קלויה מחיטה מלאה ופת קלויה עם עגבניות מיובשות - שתיהן מגיעות במארז קרטון שמכיל אריזות אישיות - כל אריזה אישית מכילה 78 קלוריות בלבד ונוח מאוד לקחת אותן לדרכים (רק כדאי להיזהר, הצנימים שבירים). בנוסף - הצטרפו "צנימים מחיטה מלאה" שמגיעים בגליל גדול - כל צנים מכיל 35 קלוריות . 



שלושת המוצרים מומלצים וטעימים. הפת הקלויה הצילה אותי פעמים רבות בימים ארוכים במשרד, העובדה שה"פת הקלויה" באריזות האישיות מגיעה בכמות נאה הופכת את האכילה ליותר איטית ומספקת. אם אתם רוצים לנסות רק מוצר אחד מהסדרה, ללא ספק הייתי ממליצה לכם על הצנימים הגדולים, שמגיעים בגליל. גם חברים שהתארחו אצלי ולא סופרים קלוריות או נקודות מאוד נהנו מכריכים שעשיתי להם מהצנימים ולא ניחשו שמדובר במוצר "קל".

הצעת הגשה - כריך פתוח בפחות מערך של פרוסת לחם רגילה אחת!

מרכיבים:

מרכיבים קלוריות פרוסת לחם
צנים עגול טוסטעים 35 0.5
כפית חרדל 10 0
20 גרם "דקניקים" כתף הודו 30 0.3



כמה זה עולה לנו?
75 קלוריות, או 0.8 פרוסת לחם רגילה. 


הוראות הכנה
מורחים כפית חרדל על הצנים, מפזרים פרוסות "דקניקים" והכריך הפתוח מוכן. טעים, משביע ו"לעיס", שמספק שלל ביסים ארוכים ומספקים.


יום שבת, 11 בדצמבר 2010

עלי גפן ממולאים

עלי גפן - גם פולניות יכולות. המטעם האסלי והשמנוני עבר התאמה לסופרי הקלוריות והנקודות ועכשיו גם אתם יכולים ליהנות מהמעדן (ולהרשים את האורחים, אלא מה?)

במשפחתי היקרה המאכלים ששלטו בשולחן ביד רמה לאורך שנים הם סלט תפוחי אדמה, כבד קצוץ וגפילטע פיש. עלי גפן ממולאים? את זה אוכלים רק במסעדות מזרחיות, לא? אז זהו, שלא. העובדה שהמאכל עטוף ב-כן, ניחשתם נכון, עלי גפן, הופכת אותו לקליל במיוחד, לכן שווה להתגבר על המחסומים האשכנזיים או העצלניים ולגשת למטבח ולהכין בעצמכם. נדרשו מספר נסיונות כדי ליצור את המטעם הקליל והערב לחך הזה, נסו ותיהנו גם אתם מחוויה אסלית ודיאטטית. 


מרכיבים:
מרכיב קלוריות פרוסות לחם
עלי גפן במי מלח 0 0
כוס אורז מבושל (ללא שמן) 185 3
כפית שמן זית 70 1
2 חלבונים (מביצים קשות) 40 0.6
אבקת מרק נמס בכוס עגבניות 120 1.5
כפית טימין 0 0
כפית פפריקה מתוקה 0 0
מלח ופלפל 0 0


כמה זה עולה לנו?
 140 קלוריות למנה (שליש כמות - כשישה עלי גפן ממלואים) - שווה ערך לשתי פרוסות לחם רגילות. כל הכמות, כ-17 עלי גפן ממולאים "עולים" 415 קלוריות.


הוראות הכנה
1. לפני ההכנה צריך לבשל אורז - אני השתמשתי באורז לבן, תוכלו כמובן לשדרג לאורז מלא. בנוסף, מבשלים שתי ביצים עד שהן הופכות לביצים קשות (כארבע דקות לאחר הרתיחה, או איך שאתם רגילים לבשל ביצים). 
2. את הביצים הקשות שוטפים במים קרים, מקלפים ולאחר מכן חותכים לחצי, כך קל להפריד בין החלבונים לחלמונים. את החלמונים זורקים הצידה, את החלבונים חותכים לקוביות קטנות. 
3. בקערה בינונית מערבבים את כוס האורז עם כפית שמן זית, עם החלבונים הקצוצים ועם התבלינים - פפריקה מתוקה, טימין ומלח ופלפל לפי הטעם. 
4. שולפים מצנצנת עלי הגפן כרבע מהכמות ומניחים בקערה - שוטפים פעמיים במים פושרים כדי להפחית מהמליחות.
5. ניגשים למלאכת הגלגול: מניחים כל עלה על גבי צלחת שטוחה וגדולה, ובמרכזו מניחים כפית מתערובת האורז. מקפלים את שני הקצוות התחתונים לכיוון המרכז, לאחר מכן את שני הקצוות העליונים ולבסוף מגלגלים את העלה עם המלית לכיוון הקצה העליון של העלה.


לאור העובדה שבישלתי לבדי ושנסטור (החתול האכזר שלי) עדיין איננו יודע לצלם, לא יכולתי לצלם את עצמי מגלגלת. תוכלו לראות הסבר יפה לתהליך הגלגול  בבלוג של אריאלה פיקסלר אלון - שמעניקה מתכון לעלי גפן ממולאים בסגנון טורקי. אם תגללו מטה תראו את תהליך הגלגול מצולם בצורה מושלמת.

6. מרפדים סיר בעלי גפן קרועים או לא יפים ומתחילים לערום את העלים הממולאים מעליהם. לי יצאה שכבה וחצי של עלים ממולאים שהוצמדו אחד לשני.
7. מערבבים בקערה שתיים וחצי כוסות מים רותחים עם שקית נמס בכוס עגבניות. מערבבים היטב ומכסים את העלים הממולאים שבסיר במרק.
8.מביאים לרתיחה ומבשלים חצי שעה על אש קטנה.
9. כשמתקרר מעט מוציאים את העלים הממולאים ומניחים בצלחת הגשה יפה (אם מארחים) או בקופסת פלסטיק לאחסון.


זה הכל. כמובן קיימות גירסאות יותר מתוחכמות ומסובכות לעלי הגפן, אני התעקשתי להפוך את התהליך לפולניות-פרנדלי ואני חושבת שהצלחתי. תוספת של בצל וירקות נוספים כמובן תוסיף לעלים ותעשיר את המילוי שלהם ותוכלו להתפרע איתם בעלות של מעט מאוד קלוריות.



בתיאבון!

יום ראשון, 5 בדצמבר 2010

הררי קצפת ב-130 קלוריות

אוהבים קצפת? (אם אתם לא אוהבים כנראה התבלבלתם בבלוג) אתם עומדים להתאהב נואשות במתכון הזה, לקצפת קלה וטעימה. העושר והטעם הנפלאים לעולם לא יסגירו את העובדה שהיא מכילה רק 130 קלוריות לכמות ע-נ-ק-י-ת

"אז מה לכל הרוחות אתם עושים שם בפגישות שומרי משקל?" מתקילים אותי מידי פעם חברי, שלא מבינים מה קורה באסיפת השמנמנים (בראשם שומרי משקל נתפס כאסיפת שמנמנים, במציאות מרבית חברות הקבוצה לא מוגדרות כשמנות בכלל). אז מה שבאמת עושים זה נשקלים (המדריכה שוקלת אחד אחד, מודיעה בשקט על התוצאה השבועית ורושמת), מקשקשים, שומעים הרצאה בנושא שרלוונטי לתהליך הירידה במשקל, נעזרים אחד בשני וחולקים טיפים. ביום שישי האחרון, קיבלתי מחברת קבוצה יקרה, את המתכון הזה, שהצדיק את הגעתי לקבוצה גם אחרי לילה נטול שינה (החשש מהשריפה בכרמל לא נתן לי מנוח). אם אתם רק עכשיו נכנסתם לבלוג ותוהים איזה מתכון כדאי לנסות, אני יכולה לענות לכם בפה מלא - את זה!
לפני שניגשים לעבודה (הקלה מאוד), אני ממליצה לכם לא להמיר את גבינת הסקי בגבינה לבנה תנובה, שכן, הסקי עדינה יותר ומנפיקה תוצאה יותר מפנקת.

מרכיבים:
מרכיב קלוריות פרוסות לחם
2 חלבונים 40 0.6
150 גרם גבינה 0.5% סקי 90 1.3
סוכרזית נוזלי (כחצי כפית) 0 0


כמה זה עולה לנו?
כבר אמרתי, אבל בואו נתענג על הדיל הנפלא הזה עוד פעם: 130 קלוריות או שווה ערך לשתי פרוסות לחם רגיל!


הוראות הכנה
1. מפרידים שתי ביצים ושופכים רק את שני החלבונים לקערה, מקציפים במהירות בינונית-גבוהה כשתיים-שלוש דקות, עד שהקצף יציב. תוך כדי הקצפה מוסיפים סוכרזית נוזלי. הוסיפו חצי כפית בפעם הראשונה ותראו אם המתיקות מתאימה לכם. תמיד אפשר להוסיף עוד, גם אחרי שהתהליך הסתיים.
2. מוסיפים לקצף את הגבינה ומקציפים. כן, מקציפים (לא מקפלים, לטובת הבשלנים הסקפטיים מביניכם) במשך כדקה נוספת. 


זה הכל! ללא ספק המתכון הכי פשוט וטעים שזכיתי להכיר. ומה עושים עם הקצפת? חברתי לקבוצה סיפרה שהיא אוהבת להתענג על קערה שלמה לבדה. אפשר גם להוסיף את הקצפת לפירות (תותים בקצפת, מישהו?), לטבול בה ביסקויט פתי בר (כמה מושחתים אפשר להיות בכל כך מעט קלוריות) או כל שימוש העולה על דעתכם.