לא על השמנת לבדה

יום שבת, 11 בדצמבר 2010

עלי גפן ממולאים

עלי גפן - גם פולניות יכולות. המטעם האסלי והשמנוני עבר התאמה לסופרי הקלוריות והנקודות ועכשיו גם אתם יכולים ליהנות מהמעדן (ולהרשים את האורחים, אלא מה?)

במשפחתי היקרה המאכלים ששלטו בשולחן ביד רמה לאורך שנים הם סלט תפוחי אדמה, כבד קצוץ וגפילטע פיש. עלי גפן ממולאים? את זה אוכלים רק במסעדות מזרחיות, לא? אז זהו, שלא. העובדה שהמאכל עטוף ב-כן, ניחשתם נכון, עלי גפן, הופכת אותו לקליל במיוחד, לכן שווה להתגבר על המחסומים האשכנזיים או העצלניים ולגשת למטבח ולהכין בעצמכם. נדרשו מספר נסיונות כדי ליצור את המטעם הקליל והערב לחך הזה, נסו ותיהנו גם אתם מחוויה אסלית ודיאטטית. 


מרכיבים:
מרכיב קלוריות פרוסות לחם
עלי גפן במי מלח 0 0
כוס אורז מבושל (ללא שמן) 185 3
כפית שמן זית 70 1
2 חלבונים (מביצים קשות) 40 0.6
אבקת מרק נמס בכוס עגבניות 120 1.5
כפית טימין 0 0
כפית פפריקה מתוקה 0 0
מלח ופלפל 0 0


כמה זה עולה לנו?
 140 קלוריות למנה (שליש כמות - כשישה עלי גפן ממלואים) - שווה ערך לשתי פרוסות לחם רגילות. כל הכמות, כ-17 עלי גפן ממולאים "עולים" 415 קלוריות.


הוראות הכנה
1. לפני ההכנה צריך לבשל אורז - אני השתמשתי באורז לבן, תוכלו כמובן לשדרג לאורז מלא. בנוסף, מבשלים שתי ביצים עד שהן הופכות לביצים קשות (כארבע דקות לאחר הרתיחה, או איך שאתם רגילים לבשל ביצים). 
2. את הביצים הקשות שוטפים במים קרים, מקלפים ולאחר מכן חותכים לחצי, כך קל להפריד בין החלבונים לחלמונים. את החלמונים זורקים הצידה, את החלבונים חותכים לקוביות קטנות. 
3. בקערה בינונית מערבבים את כוס האורז עם כפית שמן זית, עם החלבונים הקצוצים ועם התבלינים - פפריקה מתוקה, טימין ומלח ופלפל לפי הטעם. 
4. שולפים מצנצנת עלי הגפן כרבע מהכמות ומניחים בקערה - שוטפים פעמיים במים פושרים כדי להפחית מהמליחות.
5. ניגשים למלאכת הגלגול: מניחים כל עלה על גבי צלחת שטוחה וגדולה, ובמרכזו מניחים כפית מתערובת האורז. מקפלים את שני הקצוות התחתונים לכיוון המרכז, לאחר מכן את שני הקצוות העליונים ולבסוף מגלגלים את העלה עם המלית לכיוון הקצה העליון של העלה.


לאור העובדה שבישלתי לבדי ושנסטור (החתול האכזר שלי) עדיין איננו יודע לצלם, לא יכולתי לצלם את עצמי מגלגלת. תוכלו לראות הסבר יפה לתהליך הגלגול  בבלוג של אריאלה פיקסלר אלון - שמעניקה מתכון לעלי גפן ממולאים בסגנון טורקי. אם תגללו מטה תראו את תהליך הגלגול מצולם בצורה מושלמת.

6. מרפדים סיר בעלי גפן קרועים או לא יפים ומתחילים לערום את העלים הממולאים מעליהם. לי יצאה שכבה וחצי של עלים ממולאים שהוצמדו אחד לשני.
7. מערבבים בקערה שתיים וחצי כוסות מים רותחים עם שקית נמס בכוס עגבניות. מערבבים היטב ומכסים את העלים הממולאים שבסיר במרק.
8.מביאים לרתיחה ומבשלים חצי שעה על אש קטנה.
9. כשמתקרר מעט מוציאים את העלים הממולאים ומניחים בצלחת הגשה יפה (אם מארחים) או בקופסת פלסטיק לאחסון.


זה הכל. כמובן קיימות גירסאות יותר מתוחכמות ומסובכות לעלי הגפן, אני התעקשתי להפוך את התהליך לפולניות-פרנדלי ואני חושבת שהצלחתי. תוספת של בצל וירקות נוספים כמובן תוסיף לעלים ותעשיר את המילוי שלהם ותוכלו להתפרע איתם בעלות של מעט מאוד קלוריות.



בתיאבון!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה